Lite (upp)rättelse

Idag lämnade vi tillbaka bilen. Tråkigt. Det har varit en fröjd att köra den, det har jag påpekat tidigare.

Några av de saker jag påpekat som brister har dock visat sig inte vara brister. Den brusiga radion? Tja, det var att killarna på Toyota hade glömt skruva tillbaka antennen efter genomgången från förra testföraren. Huruvida det också påverkade navigationen hann jag aldrig testa, men det kan ha berott på bristande kartmaterial (eftersom det var en testbil). Jag fick nämligen till slut upp möjligheten att söka på adresser, men i Turkiet och bara i Turkiet?

Ljudet, som var så basigt och inte gick att justera? Det gick att justera, men det var inte helt lätt att hitta till menyn.

Yttertemperaturmätare? Jodå, det fanns, men den var heller inte helt lätt att hitta till, det krävdes flertalet tryck på den där lilla knappen "Disp" på ratten. Under alla omständigheter såg man inte ordentligt från passagerarsidan.

Klockan lyckades vi inte ställa om ens med Toyota-killens hjälp. Det måste gå, såklart, men uppenbarligen heller inte så lätt.

Med andra, samlande, ord känns alltså inte alla finesser särskilt intuitiva. Men, visst, det är givetvis så att när man väl lärt sig var allting sitter så är det väl enkelt att hitta.

Har förresten glömt nämna något positivt, nämligen sätena. Min fru, som har problem med ryggen efter dubbla diskbråck och ryggskott, fick betydligt mindre ont av Versons säten än av vår V70. Fjädringen har jag heller inte påtalat förut och den är mycket bra.

Idag fick jag också möjligheten att testa bilen i stadskörning och fickparkering och det gick som en dröm. Med både backkamera och parkeringssensor är det svårt att misslyckas. Har dock svårt att vänja mig vid att titta i kameran och vänder mig automatiskt om för att titta. Dock bra att ha kameran som komplement eftersom man inte ser hur långt man har kvar till bakomvarande bil/objekt.

Alltså - vi är mycket nöjda med vår helg och skulle gärna ha behållit bilen om vi kunnat. Om man tycker priset är rätt ska man inte tveka. Man får en mycket bra bil.

Om inte annat är vi ruggigt sugna på att ha en ny bil. Ruggigt sugna.

Tack Smartson och Toyota!

*Snyft*

Känner att jag knappt vill lämna ifrån mig Verson :)


Helt fläckfri är den inte även om den är väldigt bra!
Min son påpekade att brickorna som är infällda i sätena fälls UPP istället för NED vilket innebär att knäna var i vägen och när man knökat bilen full med folk var det svårt att flytta på benen för att kunna använda brickorna. De funkar nog bäst om man sitter 5.
Barnen klagade lite på att sätena var hårda. Men det gör inte jag! I fram var de mjuka och sköna.
Servostyrningen är mjuk och följsam, likaså bilens framfart på väg även i ganska höga hastigheter.

I det stora hela är jag jättenöjd med Verson, det var en rolig bil att köra!
En bil är ju inte gratis (men om någon vill ge mig en, ge mig en Toyota Verso ;)

Tack för oss!!

Lite tankar

Nu har jag kört omkring ganska friskt med Verson i helgen och det är några saker som har slagit mig.
Bilen går väldigt mjukt på vägen om jag jämför med min egen bil. Jag känner att jag inte behöver sitta och "skumpa" omkring i sätet. Det är också ganska tyst i kupén, det går att hålla en normal samtalston.
Utseendemässigt är bilen stilren och snygg. Invändigt är det är lätt att hålla rent (har inte tvättat den utvändigt ;)
Eco-displayen är tydlig och gör att man gärna vill se att den lyser grönt.
Jag har än så länge inte behövt tanka själv, men tyvärr verkar jag för oteknisk för att få fram hur många mil jag kört, men det är väl 
55 mil nånting så där.
Trots att det satt två personer längst bak kunde jag se ut ur bakrutan, bra!

Sist men inte minst sa jag till min syster att jag känner mig väldigt säker när jag kör, den känns stabil på vägen och trygg! 

En riktig genomkörare

Jag är morgonpigg av mig och denna lördag vaknade jag som vanligt före alla andra. Ett perfekt tillfälle att köra iväg med lite jox till återvinningsstationen och samtidigt testa skiten ur Verson.

Och Verson svarar bra på mina inviter. Med visserligen lite nedförsbacke tar den sig från 0 till 100 på knappt 10 sekunder, i eco-läge vill säga. När jag trycker in "Sport"-knappen bredvid växelspaken går det snabbare, lite drygt 8 sekunder. Skillnaden mellan eco och sport visar sig sen också på motorvägen när jag simulerar en omkörning, från 90 till 120 km/h, i sportläge går det såklart snabbare eftersom automatlådan då växlar ner och ger kickdown. I eco-läge stannar bilen på växel 7 och inte särskilt mycket händer. Däri ligger också den största skillnaden mellan eco och sport, i sportläge växlas det egentligen aldrig upp till 7:an och varvtalet är därmed alltid lite högre, och ger en högre bensinförbrukning, men å andra sidan svarar bilen såklart snabbare.
Med andra ord, behöver du komma iväg eller köra om snabbt, växla till sportläge och växla sen tillbaka när det inte behövs längre.

Väghållningen är också bra, ett antal rondeller och u-svängar senare känns bilen rätt kul att ratta runt, särskilt eftersom bilen är så lättstyrd och det faktum att det överhuvudtaget inte vobblar i styrningen.

Bromsarna fungerar också utmärkt, det märktes framför allt när jag var tvungen att tvärnita för en människa som sprang rakt ut i gatan inne i stan igår...

Här hade jag nu tänkt ladda upp ett antal bilder och skriva något om dem individuellt, men tydligen är jag inte tillräckligt haj på det här bloggformatet för hur jag än gör lyckas jag bara ladda upp antingen en bild eller ingen bild. Med andra ord får jag ta det individuellt.

Håll ut. Det kommer.

Otroligt med utrymme

Vi lät det 7:e sätet vara nedfällt och packade resten av bilen full med 4 personers packning: väskor, kassar, barnvagn, bilbarnstol, handväskor och ytterkläder. Trodde aldrig så mycket packning skulle få plats, blev väldigt positivt överraskad.
Passagerarna i bilen tyckte de hade gott om plats för benen och satt bekvämt. Iväg drog vi med musiken i högtalarna. När jag som förare uppfattade ljudet som lågt i fram tyckte passagerarna därbak ändå att musiken hördes. Vi kopplade min spotify-lista via bluetooth. Min vän som satt på passagerarsätet i fram tyckte att det var lätt att navigera i "bildatorn" där hon växlade mellan radio och spotify. Hon försökte även hitta det "hemliga utrymme"  på passagerarsidan, men det var för hemligt, för hon hittade det aldrig ;)
---to be continued...imorrn går färden mot Göteborgs norra skärgård :)

Vår tur, i trippel bemärkelse

Vår tur att ta en tur och det är ju tur, eftersom vi letar efter en ersättare till V70:n från 2002. Mycket av våra intryck kommer därför ställas i jämförelse med gamla Bettan och direkt är det saker som skiljer sig.

För det första storleken. Verson är utvändigt betydligt kortare än V70:n, men det känns inte invändigt. Det är ljust, högt i tak - särskilt med panoramaglastaket och sikten är mycket god. Att det sen går att fälla alla säten individuellt är såklart fantastiskt. Första riktiga testet blev nämligen en tur till IKEA för inköp av väggskåp och soffbord. Inga problem. Fällde bara sätet mellan barnen och in åkte hela konkarongen. Bra där.

Inredningen är också fin, om än sparsam och inte särskilt lyxig. Det är stilren och svart men inga utsvävningar. Läderratt är mycket skönare än V70:ns gamla plastmojäng och automatlådan är en dröm att köra (när jag väl fattade att jag inte behövde köra med tiptronic utan kunde få helautomat).

Några minus dyker dock upp. Farthållaren/Cruise-control-reglaget känns malplacerat, nästan lite off, men själva funktionen är mycket bra. Radions mottagning är märkligt dålig. Den enda kanal som radion hittar är P3, och den brusar. Övriga kanaler måste ställas in helt manuellt.

Navigeringen fungerar inte alls, men å andra sidan kanske det inte ingick i den här modellen vad vet jag.

Mer intryck kommer snart, första intrycket är dock mycket gott.

Packåsna

Fredag eftermiddag skulle vi (läs mannen i huset) hämta vårt nya matbord.

Vår egen 7-sits har ett enormt lastutrymme med alla bakre säten bortmonterade så frågan var om Verson skulle klara av ett bord på 110x190cm?

Att fälla ned de 5 bakre sätena gick busenkelt och vips så hade vi ett stort utrymme med plant golv. Stor skillnad mot att släpa på lösa (tunga) bilsäten!

Med emballage visade det sig att bordet "växt" till ca 117x195cm! Nåja, genom att dra fram passargerarsätet så långt det gick och samtidigt lägga paketet på diagonaeln så gick det in! Körställningen var väl inte optimal men föraren hade enligt egen utsago fri sikt i alla backspeglar :)

Mittkonsolen...

På vägen hem på motorvägen kan vi konstatera att vägljudet inne i bilen är helt ok och fjädringen tillräckligt mjuk för att det inte ska kännas "stötigt" vid mindre skarvar och håligheter i vägbanan.

Instrumenteringen känns "ren" och tydlig. Mittkonsolen innehåller en hel del godsaker men som ni kan se på bilden så är det förhållandevis få knappar och reglage vilket vi tycker om!

Första intrycket

Hämtade bilen torsdag em hos Toyota i Malmö. Snabbt och lätt hade vi parkerat vår egen bil innanför grindarna och kunde köra iväg med en fulltankad Verso istället!

Första intrycket utifrån var att den inte såg överdrivet stor ut, speciellt inte jämfört med vår egen 7-sits. Väl inne i bilen kändes den betydligt rymligare :) Inga problem att få plats med 2 vuxna och 2 barn.

Härlig resa

Nu har "min" Toyota Verso fått bekänna färg. Fyra damer på resa till Ullered. Återigen imponerade glastaket på passagerarna. Trevligt också att komma högt upp tyckte alla.

Bilen är mycket lättväxlad, reglagen lätta att hitta, dock hade vi problem att få värme på fötterna i baksätet. Farthållaren lätt att använda och det ger en behaglig körning.

Karin har på sitt arbete kört en Verso innan och hon är mycket förtjust i bilen så hon ska få köra hem från Ullared till Alingsås.

Bilen ser stor och bred ut men när vi kommer ner till p-husets trånga parkeringsplatser så är det inget problem.

Efter ett antal timmars shopping så fyller vi bilen men ett femtontal kassar, bra med backkameran då vi skall ut från parkeringen.

Vi satt i bilen och väntade på vårt sällskap och betraktade ett antal bilar som lastades från golv till tak och till och med släpkärror fylldes . Då kändes det lyxigt att  vi var fyra personer i bilen tillsammans med alla våra kassar och slippa ha kassar och väskor i famnen.

Återkommer med bilder snarast

 

 

Första turen med hela familjen

Idag har vi varit ue och kört med hela familjen, två vuxna, tre barn, barnvagn och bilstolar omvartannat. Gick hur bra som helst! Vi åkte runt hela förmiddagen med olika stopp här och var. Det har inte varit några som helst problem med vare sig i- eller urlastning och inte har det varit tångt på parkeringsplatserna heller. Det var vi lite oroliga för, men det är en liten stor bil så det var inge problem!

Barnens kommentarer om vad de tyckte det var: häftigt att sitta i "bakluckan" som de sa. Coolast var den lilla spegeln i framrutan där vi kunde se allihop och mest praktiskt var de små borden de kunde fälla upp i baksätet så de kunde sitta och rita där. 

I morgon ger vi oss ut på en ny tur!

Första kvällen

Nu har jag hunit installera mig i min nya Toyota Verso. Skulle hämta sonen från tåget igår och han var lite bekymrad hur han skulle veta vilken bil jag kom i men det var inget problem. Man lägger märke till Verson pga glastaket och så hade jag snygga stripes på sidan med Verso så det går inte att missa. Wow var kommentaren om taket, häftigt tycker jag. När vi drog för jalusin blev det mörkt och känslan gjorde bilen mindre.

Backkameran är nästa stora plus. Tar ett tag att förstå att man har det hjälpmedlet men när man sedan vänjer sig så kommer man säkert sakna den.

Lätt att växla och man har den lilla hjälpen till vänster om varvräknaren som ger grön pil uppåt eller nedåt om man skall byta växel. Bra när man är van vid en gammal bil för jag växlar inte upp lik fort som bilen indikerar. Dock känns växelspaken lite hög för mig, jag har handen uppåt vilket inte känns helt bekvämt.

Jag avslutade kvällen i sängen med att läsa broschyrer jag fick av Malin på Toyota, nu är det ljust ute så jag tar nog en tur på lunchen, får se om jag får med mig några passagerare. Var nära att stanna på busshållplatsen jag passerer på väg till jobbet för att få lite folk i bilen men jag lugnade ner mig och får vänta till i morgon då vi åker fyra fullvuxna damer till Ullared.

Mina intryck

Slutligen så kommer mina egna och familjens bedömning av Toyota Verso.

Det är en snygg bil som är klart mycket större invändigt än vad den ser ut att vara. Motorn vi testade Bensin 1.8l var tillräcklig för bilen men större motor är nog att föredra om man ska långpendla med den, då den på motorväg i motvind kändes som om den fick jobba onödigt hårt. Växellådan var nog det klart bästa med bilen, mjuk växling och många växlar gör den väldigt snål för att vara automatare. Sätena var inte någon favorit, det kändes som om det var för små säten för oss vuxna, lite korta lite smala, dock bekväma att sitta i men kan bli osköna vid långkörningar. Det jag saknade mest till sätena var armstöd, då sätena i sig kändes som 'fåtöljer' men man hade ingenstans att vila hela armen. Lastutrymmet var helt ok beroende på hur man fällde säten, vilket i sig var väldigt enkelt, man ändrade snabbt konfiguration på lastutrymmet utan problem. Men med bara dom sista 2 sätena fällda hade man inget stort bagage, räcker till en veckohandling på Willys men inte till mycket mer. Elektroniken var ypperlig i testbilen, då tänker jag på touchskärmen radio/färddator, enkel att hantera utan att behöva läsa 4 manualer. Den invändiga 'extra' spegeln man hade för att se internt vad baksätespassagerarna hade för sig tyckte jag var bra, man hade bra koll på samtliga bakom utan att behöva vrida sig om hela tiden.

Min personliga slutsats är att Toyota verso känns som en perfekt familjebil för den aktiva stadsfamiljen som inte behöver lasta mycket eller tänker långpendla med den utan använder den i stan och kör familj och barn till och från träningar.

Lördagsutflykt

Lördagsförmiddag och dags att packa in familjen (2 vuxna och 2 barn) i bilen och ge sig ut på tur.

Dagen till ära hade jag tagit upp dom 2 extrasätena längst bak och placerade barnen där, dom var helt eld och lågor för att testa detta och dom satt verkligen bra där bak. Vi vuxna som satt fram satt givetvis som kungar. turen gick kring Hallandsåsen och vägarna runtom den. Bilen gick som på räls, den kändes väldigt lätt och stabil på alla krokiga småvägar, självklart steg också bensinförbrukningen lite men inget jag höjde ögonbrynen åt.

Efter dagsturen testade vi att sätta in två vuxna längst bak, det var ingen höjdare, barn funkar men vuxna ska nog hålla sig famför dom sista 2 sätena.

Fredag.

Äntligen Fredag.

Då var det dags att avsluta arbetsveckan med en dagspendling med testbilen. Kallt och mörkt men upp ska man iaf. bilen hade inga problem att starta i några minusgrader(inte för att jag hade väntat mig det heller) sen backar jag ut från uppfarten, här måste jag säga att backkameran är gudomligt bra, man har superbra uppsikt på döda vinklar samt jag kan back längre än vanligt då jag ser trottoarkanten ypperligt. Automatlådan fungerar klockrent, mjukt och följsamt samt sätter man den i sportläge så blir det en helt annan bil, dock höll jag den mest i eco-läge vilket också var just ett ekonomiskt läge, grymt snål för storleken.

Nu laddar vi inför morgondagen då vi ska ta en tur på 'landet' med lite småvägskörning med familjen.

Motorvägskörning

Då var man på väg hem med 'objektet' efter lite stadskörning så hägrar en timme på motorvägen, hur kommer det att gå.

Jag blev mäkta imponerad, för att vara en så stor bil gick den väldigt tyst och bensinsnålt på motorvägen, farthållaren på nästan lagliga 120 och den snittade på ~0.6l/mil otroligt, klart mindre än vad jag hade förväntat mig. Man har klar överblick på den genomsnittliga bensinförbrukningen på den centrala displayen i 'CAR' läget

På väg.

På väg till Malmö för att hämta testbilen, spännande.

Resan i sig var kanske inte spännande, 1.5h på tåg med anslutningsbuss på 15min för att sen gå sista biten i ~10 min. Kanske inte optimalt men det hade jag valt själv. Bemötandet på toyota var helt underbart, allt var klart och förberettt, bara att få nycklarna och gå ut till bilen.

Nu kom mitt första intryck av bilen,' vad liten den verkar', jag låser upp bilen och hoppar in, nästa intryck 'vad stor den var'. Det blev en helt ny bil när man hoppade in i den, som förare sitter man bra, gott om utrymme och enkla kontroller att justera allt med, plus i kanten för Toyotas touchpanel. nu väntar hemfärd, motorväg i en timme, ska bli intressant att se hur den uppför sig där.

Letat fel

Jag tycker verkligen att Verso är en bra bil. Den är väldigt genomtänkt och praktiskt samtidigt som den är tillräckligt snygg. Den är skön att köra samtidigt som den är lättkörd. Den är inte sportig på det sättet att den uppmanar till aggressiv körning utan det blir väldigt balanserat. Bilen är helt enkelt väldigt lagom på allt. Däremot kan jag sakna det som gör bilen speciell och personlig, det sticker inte ut på något sätt eftersom den är så himla balanserad. Detta är självklart bra om än lite ospännande. Läste i Toyotas broschyr att deras bilar är för aktiva människor där bilen är central men aldrig viktigast och det är en bra sammanfattning tycker jag. Läste en gång i en motortidning där man beskrev att Toyota är bra bilar för människor som måste ha en bil varje dag men som själva inte är intresserade av bilar. Så jag har funderat på om jag kunnat hitta nånting med den hör bilen som inte är bra eller rent av dåligt? Har bara kommit på en sak: I taket långt fram finns en liten extra spegel man kan fälla ned. Glaset på spegeln är kraftigt konvext och tanken är att man som förare skall kunna se vad passagerarna, läs barnen, gör där bak i bilen. Detta är helt rätt tänkt på den hör typen av bil och på pappret ser det bra ut men i praktiken är den inte användbar. Orsaken till det är att det konvexa glaset gör att allt det som syns i spegeln blir väldigt litet, så litet att man egentligen inte ser det man vill se, dvs vem som slog först. Vad de skulle behöva göra är att hitta en annan typ av spegel som gör att baksätespassagerarna syns bättre. Jag tror att det går att lösa!