Slutsatser

Kortfattat kan man säga att vi verkligen gillade Verson. En perfekt familjebil, om man med familj menar max fem familjemedlemmar. För det var tyvärr så att den var för kompakt för oss som har en familj som utgörs av fler än fem medlemmar.
Även om vi fick plats hela familjen så vill man kunna få med packning till allihop också.
Men som sagt, bilen gillade vi verkligen och vi rekommenderar den utan tvekan.

 

Lite kommentarer uppdelat i kategorier:

Teknik
Tekniken kunde vi inte testa optimalt då ingen instruktionsbok följde med bilen och ingen fanns att ladda ner på toyota.se, vilket hade underlättat betydligt. Navigationssystemet var inte aktiverat så det kunde vi inte använda alls, mycket synd.
Över lag kändes tekniken tillfredsställande, stort plus för att det var så snabbt och enkelt att koppla ihop sin mobil med bilens ljudanläggning via Bluetooth. Ett annat stort plus var backkameran med vid vinkel som var ett bra komplement till backspeglarna (och bakrutan) vid backning.
Som sagt så saknade vi instruktionsbok så jag har säkert missat nåt väsentligt på tekniksidan. Jag är mycket nyfiken på vad USB-uttaget i bilen var till för. Jag antar att det går att använda till att ladda sin mobil och i så fall är det utmärkt.

 

Körglädje
Den pigga motorn, den goda sikten, trygghetskänslan med mera skapade körglädje. Jag hann köra omkring 100 mil och jag trivdes bakom ratten.


Komfort och utrymme
Som jag skrivit flera gånger tidigare så är vi för många för den här bilen. Men om man är upp till fem personer i bilen så blir komforten helt ok samtidigt som man har gott om utrymme för bagage.
Att fälla säten var enkelt och smidigt vilket gör det snabbt att anpassa efter det bagage som man vill ha med sig.
Vi tyckte det var enkelt att lyfta in en bebis i sin stol utan att riskera att slå vare sig själv eller barnet (!) i taket eller att tvingas stå vriden och böjd.
Lasthöjden kändes över lag mycket bra.


Utrustning och tillval
Vår bil hade farthållare, backkamera och automatväxel vilket vi ser som väldigt viktiga tekniska hjälpmedel.
Reglage för mobiltelefon, ljudanläggning med mera på ratten gjorde att man kunde fokusera sin blick på vägen.
Om vi skulle köpa en egen Verso hade navigationssystem vara ett givet tillval.
Glastaket som vår bil saknade verkar vara ett lyxigt tillval som vi skulle fundera på att köpa till. En kostnadsfråga helt enkelt.

 

Miljö och ekonomi
När det gäller miljö känns det inte som Toyota har särskilt stora ambitioner när det gäller Verso. Toyota har tagit fram en egen miljödeklaration (finns med i produktbladet på http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/ver_pf_web.pdf). Miljödeklarationen är uppdelad i åtta nivåer, från A++ som är bäst ner till F som är sämst. Verson vi hade (automatväxlad diesel) tycks hamna på nivå D, det vill säga tredje sämst på skalan.
Enligt specifikationen drar Verson 0,64 liter per mil och släpper ut 169 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.

 

Toyota är ju det företag som gjorde laddhybriderna tillgängliga för den stora massan så jag hade högre förhoppningar när det gäller miljö. Vore riktigt bra om Verson skulle släppas som laddhybrid snart. En dröm vore om den även släpptes i biogasversion.

 

Sammantaget så är jag inte imponerad när det gäller miljö och bränsleekonomi.
Inköpspriset verkar rimligt och vad det kostar att äga en Verso i långa loppet kan man bara spekulera i. Men Toyotas bilar är väl om jag inte minns fel de som brukar lyckas bra hos bilprovningen.

 

Kvalitet och säkerhet
Jag har hög tilltro till Toyota som varumärke. Jag förknippar Toyota med hög kvalitet och jag tycker att de med Verson infriar mina förhoppningar under den korta tid jag hade den.

 

Hade innan jag hämtade ut bilen (naturligtvis) läst på om den på toyota.se. Därför visste jag att det fanns mängder av säkerhetsfunktioner och att den fått fem stjärnor i Euro NCAP.
Lyckligtvis behövde vi inte testa krockkuddarna, men vetskapen om att bilen är full av säkerhetsutrustning som aktiveras om oturen skulle vara framme ger naturligtvis en bra känsla när man är ute och åker. Den känslan är givetvis extra viktig när man har sina barn med sig. 

En första känsla...

Eftersom jag normalt sett kör runt i en Yaris är första känslan STOOOOR bil... Busskänslan är påtaglig, inte minst när 14-åringen genast vill testa sätena längst bak trots att vi är själva i bilen.

Jag gillar bilar med krut, det ska hända nåt när man trampar till - check! Bra gensvar och stabil känsla.

Jag gillar att sitta högt - check! Efter lite pumpande med spakar och rattar hittar jag en skön körställning med kanonbra sikt.

Jag gillar inte diesellätet... Jag kopplar "tuffandet" direkt till traktorer och det gör att jag blir tveksam egentligen redan när jag startar...men kanske kan jag vänja mig under de här dagarna!

Stooor bil ja, lite förvånad blev jag allt att den trots allt var så lätta att fickparkera med. Backkameran och den goda sikten gjorde att det kändes mycket lättare än i den Volvo jag rattar ibland!
 

 

SuperService

I skrivandes stund är vi ute på de nattsvarta vägarna utanför Kvissleby mot Åre. Verson blev levererad till min bostad tidigare idag av Richard eftersom vi låg under tidspress inför avfärden vilket var högst uppskattat, tack Richard! Ett första intryck av Verson efter stadskörning, landsväg och motorväg så måste jag säga att bilen är mycket trevlig på de flesta punkter! Extremt uppskattande är sikten och den utmärkta servostyrnigen.

Svenne Banan-resa

Som så många andra åkte även vi till Ullared för att handla billiga grejer.
Vägen dit är för vår del till större delen enfiliga vägar vilket kräver en hel del omkörningar, så korta som möjligt så klart. Alla sex i familjen var med, men det var inga problem för Verson utan omkörningarna gick föredömligt smidigt. Testade omväxlande att använda Sport-läget och ”vanliga” läget vid omkörningarna, och visst var det mer drag i Sport-läget även om det vanliga läget räckte gott.

 

Under den här resan saknade jag navigationssystemet som inte var aktiverat i vår bil. Jag använde istället Google Maps som lurade ut mig på en riktigt liten och dålig väg i några kilometer. Det positiva med det var att vi fick se vad fjädringen gick för. Den gjorde jobbet.

 

Inför den här resan hade jag färdats i över 80 mil i Verson på olika typer av vägar så nu kändes den inte längre som en ny bekantskap utan mer som en ”trygg vän”. Låter jättefånigt, men har svårt att beskriva det bättre.
Den enda nyheten var då, som jag skrev ovan, att göra korta omkörningar med många i bilen. Och att ta reda på hur många fula gulblåa GeKås-påsar som skulle få plats i bilen förstås.
Fem eller sex är svaret. Fler än så vill man inte lägga in utan lastnät. Det är inte särskilt mycket när man åker till Ullared, vi har handlat dubbelt så mycket tidigare.
Nu hade vi fällt ett säte, hade vi kunnat fälla ett till hade vi fått in minst tre påsar till. Med ett lastnät utöver det så hade det fått plats väldigt många fler. Så åter igen; det finns potential för att lasta mycket, men inte om man behöver använda fler än fem säten.

Hemresan

Hemresan från Stockholm gick väldigt bra, vi behövde inte stanna en enda gång under de drygt 30 milen vi åkte.
Vår bil var inte utrustad med något mediepaket, men med bland annat en välladdad surfplatta och en portabel DVD-spelare så var de äldre barnen på gott humör hela vägen.

 

Jag hade inte haft möjlighet att testa tekniken i bilen tidigare och det fanns inte heller någon instruktionsbok med som jag kunnat bläddra i. Men jag klickade några gånger på en knapp som det stod "Media" på och till min stora glädje såg jag att det fanns stöd för Bluetooth.
Nu är inte jag den som brukar pilla med mobil eller andra prylar när jag kör, men det var så snabbt och enkelt att koppla ihop min mobil med Versons ljudanläggning att jag inte behövde ha blicken från vägen mer än några sekundkorta stunder. Sen kunde jag (och de andra) lyssna på mina Spotify playlists. Precis så ska det funka, kanon!

Kort utflykt

Under vistelsen i Stockholm ville mina barns farfar bjuda dem på några timmar på ett lekland. Ett bra tillfälle att testa att vara sju personer i bilen. Men med sina 190 centimeter i mittenraden och jag med mina 180 centimeter i på förarplats och ett barnbarn bakom sig blev det trångt. Det hade funkat att åka så en bit, men eftersom möjligheten fanns åkte han med mina barns kusiner i en annan bil istället.


När han åkte med bara mig, så att han kunde få mer benutrymme, vid ett annat tillfälle var han dock nöjd med sittkomforten.

Första familjetrippen, utförligare version

Bilen hämtade jag ut utan familj ungefär 11 mil hemifrån och fick därför möjlighet att i lugn och ro testa den på vägen hem. Kändes skönt att få byta ut vår trånga och ocharmiga bil mot en fräsch och rymlig, om än bara för några dagar.
Eftersom jag fick punktering på vår egen bil på väg för att hämta ut Verson och blev 1,5 timme sen hann jag inte kolla något på tekniken innan jag körde iväg. Istället blev det raka vägen hem för sedan styra mot Stockholm.
Vägen hem utgörs till huvuddelen av enfilig landsväg och motortrafikled så omkörningar av långa fordon blev det en hel del av. Och omkörningarna kändes väldigt trygga och säkra.

 

Väl hemma skulle vi packa in en mindre packning samt sätta i tre bilbarnstolar för att åka och spendera knappt två dygn i Stockholm.

De två äldsta barnen satte vi längst bak, i mittersta raden en vuxen och ett barn och i fram vår bebis. Plus förare så klart.
I mittersta raden fällde vi ett säte där vi la en resväska och lite annan packning.
I bagageutrymmet bak fanns inte mycket plats att tala om då sätena längst bak var i uppfällt läge (enligt specifikationerna ska det vara 150 liter). Lyckligtvis fick vi låna en barnvagn i Stockholm, för det fanns inte en chans att få med en sådan i bilen.
På plussidan bör nämnas att sätena är väldigt enkla att fälla vilket gör det snabbt och enkelt att anpassa bilen efter olika lastbehov.
Vi upplevde det också som väldigt smidigt att lyfta in vår bebis i bilen; bra höjd och gott om svängrum, det är något vi saknar i vår egen bil.

 

Verson gick väldigt fint på motorvägen till Stockholm. Tyst och stadig även när den gick i 120 km/h (på en 120-sträcka alltså). Ett stort plus också för god sikt från förarplats.
De goda vägegenskaperna tillsammans med den goda sikten och de säkerhetsfunktioner jag läst om i produktbladet gav en mycket stark trygghetskänsla. Och när man har fyra barn i bilen är känslan av trygghet och säkerhet självklart mycket viktigt.

 

När vi närmade oss centrala delarna av Stockholm tätnade trafiken, men Verson kändes smidig och bra så det var inga problem att kryssa fram bland alla bilar, trots att jag slipper den typen av tät trafik till vardags och därmed är ovan vid den.

 

Min fru som körde huvuddelen av sträckan fick efter ungefär 1,5 timme ganska ont i ryggen, hon upplevde sätet som hårt och kantigt. Jag däremot fick inte ont ens när jag körde över 30 mil i sträck. Man bör ha med i beräkningarna att bilen är ny och sannolikt mjuknar sätena vid användning och att det tar en stund att få till den perfekta sitt(in)ställningen.

Bra sikt!

Verson:s alla glasrutor erbjuder förnämlig sikt! Jag ser bra åt alla håll och vet vart bilen slutar, även de små rutorna framför A-stolparna (sidospeglarna) gör att man inte missar någon gångare eller cyklist. Mycket bra!

Barnen reagerade direkt på hur högt de satt i baksätet och hur mycket de såg ut. De inbyggda solgardinerna är superbra, dock så skulle handtaget till dessa kunna vara lite större eller utformas på annat sätt så att man lättare kan få tag i dem (även med vantar på).

 

Att ha tillgång till backkamera var nytt för oss, en mycket bra funktion som kräver lite vana. Då kameran är av väldigt vidvinkel så föredrog jag att titta i speglar och över axeln istället. Men kameran var ju utmärkt som komplement vid backning intill vägg eller andra bilar.

Långåka

Vi passade på ett åka till GeKås i Ullared som en långtur med bilen, snål på bensinen och trevligt med både radio och blåtandsmusik var väl de uppenbara fördelarna. Sen att vi bara var 2 personer och då hade ett gigantiskt lastrum var ju också bra.

Men på långresor (för oss vart det dryga 60mil) så kan jag inte undvika att få både träsmak, segt ryggslut och trötta lår. Jag är själv 184 cm lång och får helt enkelt inte tillräckligt med stöd under hela lårets längd. Stolen kan heller inte justeras ner i bakkant så att man på så sätt får mer stöd. Detta med stolarna var det enda som jag verkligen hängde upp mig på och tyckte var dåligt.

Hoppas min bild visar på hur mitt lår inte får stöd hela vägen

Dragbil?

Det hade varit intressant att testa hur Verso:n klarat att dra med. Då vi hade 1,8 liters bensin som var väldigt kapabel till bilen så hade kanske 2,2 diesel varit bättre att dra med. Många kör ju både husvagn och släpkärra då och då.

Tillsvidare får vi väl hålla tillgodo med lite rejälare dragmaskiner ;-)

Inställningar och teknik.

Den stora touchskärmen som fanns i vår bil var trevlig att använda, men varför inte göra alla inställningar där? Att ställa in klocka och datum i bilens lilla infoskärm var både osmidigt och svårt att greppa.

Nu var ju inte GPS aktuell att använda då den endast klarade adresser i Turkiet (och där var vi inte..) Men OM den skulle varit ok så tror jag att jag skulle reagerat på att skärmen inte klarade av solreflexer så bra. I starkt solsken och då särskilt med det stora glastaket som vi hade så vart skärmen oläslig. Det kan ju vara irriterande om man verkligen måste se vart man ska på GPS:en.

Och varför är stolsvärmen bara av eller på? Jag hade gärna sett några olika grader av värme på den. Och den är dessutom svår att nå om man samtidigt ska köra bilen.

Farthållaren fungerade klanderfritt och är lättskött på sin egna spak, den är dock lite onaturlig i sina inställningar. Att sätta farten med neråttryck känns inte helt naturligt eftersom det betyder sänka farten sen. Jag kan tycka att man borde sätta farten med spaken mot sig, släppa farthållaren med spaken från sig. Och justera farten med upp och ner som det var.

Bilbarnstol

När jag skulle montera in dottern´s bakåtvända bilbarnstol så var det lite synd att det inte fanns några för ändamålet avsedda fästpunkter, jag fick helt enkelt dra remmarna under passagerarstolens skenor. Det funkar ju men är inte så smidigt som det kan vara.

Oumbärligt!

Jag vart grymt imponerad över hur bra bluetooth synkningen fungerade, helt klanderfritt varje gång jag satt mig i bilen.

Att ha möjlighet till både Mp3:or, Spotify och strömmad radio är oumbärligt tycker jag. Att sen få handsfree på köpet är ju flott, denna handsfree fungerade mycket bättre än den vi har i vår vanliga bil. Där man varken hörs eller hör något vidare..

Storleken

Efter att ha kört några mil så börjar man bekanta sig mer och mer, jag måste säga att vi verkligen uppskattar Verson:s smidighet och flexibla inredning. Jag har alltid tyckt att vår Saab 9-5 är stor, men Verson är både rymligare mellan fram och baksäte och i bagaget.

Detta märktes tydligt när jag lastade in 4 sommarhjul, som inte alls får plats på detta sätt i Saab:en.

Vemodigt avsked...

Måste medge att det kändes dystert att lämna tillbaka bilen idag... Jag har verkligen trivts med att köra den och det känns som om den har funnits med familjen längre än en långhelg! Jag har haft privilegiet att köra Verson i snöstorm (fredag eftermiddag), hagel (lördag), strålande sol (söndag) och hällregn (idag). Och oavsett väder känns Verson säker på vägen! Och apropå säkerhet gillar jag Toyotas air-bag system och tycker säkerhetsbältet sitter bra över höfter och överkropp. Något jag reagerade på idag var att jag hade sätesvärmaren på hela bilresan (90 min) och den varier verkligen i styrka... Från omärkbar till brännhet och tillbaka igen. Då saknade jag min steglösa sätesvärmare i Avensisen. Jag har under dessa dagar kört drygt 50 mil och det fanns fortfarande gott om bensin kvar i tanken (200 km enligt färddatorn). Jag testade Bluetooth funktionen med telefonen, men lyckades inte ta inkommande samtal för då bröts de.... Nu ska jag utvärdera testkörningen och se till att få ut min lilla film på youtube, men jag vill passa på att tacka för möjligheten att få bekanta oss med Toyota Verso!!!

Uthämtning!

Äntligen är det Torsdag och bilen skall hämtas! För oss vart det först 20 mil till Stockholm och sedan en snabb t-banetur till Rissne, där vart vi väl mottagna och fick en nyrekondad Verso!

Hungern gjorde sig påmind så vi styrde bilen mot Kistagallerian för lite lunch.

Det första som slog mig var lättkördheten och den fantastiskt bra sikten runt bilen. Vi kör normalt en SAAB 9-5 och i Stockholmstrafiken uppskattade jag verkligen Verson:s sikt och smidighet. Även när vi skulle klämma in oss i parkeringsgaraget under gallerian så var Verson smidig och lättjobbad. Mycket tack vare minimala överhäng och backkameran.

Vårt exemplar hade även glastak som gjorde att bilen kändes väldigt luftig och stor inuti. Efter lunch så bar det av hemåt, då gjorde sig Toyotas (i mina ögon) bristfälliga stolar sig påminnda. För mig är dynan alldeles för kort och det blir lite jobbigt utan stöd för låret när man åker långt. Annars vart jag imponerad över hur väl en 1,8 liters bensinmotor kunde klara av motorvägsfart, raskt och tyst färdades vi hem!

Detaljer...

Ja, idag har alltså "vår" Verso klarat en återvinnings- och storhandlingstur, samt att visa sina förutsättningar för en småbarnsfamilj med mer än 2 barnstolar i bilen. Något jag verkligen uppskattar är höjden på baggageutrymmet. Jag kan stå bekvämt upprätt både när jag lyfter i och ur tunga påsar och lådor. Något jag tänker skonar ryggen när man slipper böja samtidigt som man lyfter eller vrider sig. Att bilen går väldigt tyst är också ett plus, något jag noterade under all körtid igår.

 

Det har också funnits tillfälle under dagen att titta mer på detaljer och vi har hittat några riktiga favoriter (förutom de som redan nämnts i tidigare inlägg). Färddatorn har jag glömt nämna, men det är kul att kunna följa sin framfart på vägarna... :) De gömda förvaringsutrymmena gillar jag, både under passagerarsätet fram, samt i golvet framför främre stolsraden bak. Perfekt att kunna dölja barnens spel, skärmar, kamera m.m när man bara ska stanna en kortare stund. Min personliga favorit är USB-uttaget i frampanelen! Nu har jag en telefonladdare som passar i ett "vanligt" uttag eller cigarettändaren, men det är ju suveränt att även ha möjlighet att koppla in med USB!

 

Jag tittade även igenom produktbeskrivningen/presentationen och funderade lite på övriga tillval. Skulle jag köpa en egen Verso skulle jag nog köpa till underhållningssystemet med videoskärmar till barnen. Det hade varit roligt att få testköra Verson med glastak som jag ser att många andra testpiloter imponeras av... Men jag vet inte om jag skulle välja det som tillval. Med tanke på att vi vid längre resor nästan alltid behöver takbox på så känns det som om vinsterna med ett takfönster skulle gå förlorat. Däremot skulle jag definitivt välja till takräcken, för de vi har nu är någott galet krångliga att både fästa och ta bort!

 

Imorgon kommer det stora avskedet, men först hinner jag med en resa på egen hand...

3 bilstolar bak?!

En av anledningarna till att vi gärna ville vara testpiloter för Toyota Verso är att vi funderar på att utöka familjen och då (troligtvis) kommer behöva en bil modell större. Nu har vi två barn på bälteskudde och i vår Toyota Avensis går det med nöd och näppe få in en tredje person bak. Någon gång har vi försökt få in en tredja bälteskudde eller ett babyskydd och då är det näst intill omöjligt att komma åt att fästa säkerhetsbältena... Det går heller inte att ha basenheten till babyskyddet i bilen på en "vanlig" personbil då "mittbalken" är i vägen för stödbenet.

I Toyota Avensis var det inga problem! Basenheten till babyskyddet kan monteras på samtliga platser utan några problem! Och det finns gott om utrymme att fästa de båda andra säkerhetsbältena. Tyväär är säkerhetsbältena på gränsen till för korta för att nå runt babyskyddet när det ska spännas fast utan basenhet, men det går ju att avhjälpa med en bältesförlängare...

Jag tror att Toyota Avensis skulle kunna fungera bra för småbarnsfamiljer med upp till 4 barn. Det sista extrasätet skulle man behöva behålla nedfällt för att få plats med vagn, skötväska m.m.

Fullastad...

På förmiddagen packade vi baggagen full med familjens återvinning vilket gick bra med extrasätena nerfällda. På vägen hem veckohandlade vi och köpte lite byggmaterial, vilket även det gick in utan några problem! 

Något vi kom på att vi saknar i baksätena (mittraden) är bälteskanaler (eller vad de kan tänkas heta), den bygel som brukar sitta högst upp på sätet och som gör att bältet sitter bättre över axel och bål på mindre barn (framförallt slipper de skav på halsen)...

Trandans och hemfärd

Igår kom barnens "Äntligen!". Vi började morgonen med att fälla upp extrasätena bak... Jag använde mig av de instruktioner som finns inne i bilen och tyckte att de är tillräckligt tydliga för att utföra momentet. Barnen tyckte det tog lite väl lång tid att flytta och fälla alla säten, men väl på plats var de helnöjda!

Tyvärr blev det inte mycket baggageutrymme kvar. Med tanke på att vi efter övernattning hos bror och svägerska skulle åka hemåt igen, var jag tvungen att vika upp plastmattan i baggagen för att få med den hem. Sedan fick det plats en övernattningsväska, sonens skolväska, kylväska och en liten kameraväska. Det hade möjligtvis gått att lägga några mindre, lösa föremål över, men inte mycket mer. Den ihoprullade madrassen vi hade med oss fick åka inne i bilen....

Min tanke var att vi i en bil med 7 sittplatser skulle kunna samåka med exempelvis min syster och hennes familj. Då skulle vi vara tvungna att använda alla sittplatser, vilket skulle innebära att barnvagn inte skulle få plats och eventuell packning skulle få hållas till ett minimum...

Angående baggageutrymmet saknar jag det skyddsnät som vi har i vår Avensis. En extra säkerhet mot att lösa föremål i baggagen flyger framåt vid inbromsning. Nu låg väskorna så pass inkilade och fastklämda att de omöjligt hade kunnat åka någonstans, men när extrasätena är nerfällda och hela baggageutrymmet utnyttjas är det något jag skulle önska ha. Liksom det insynsskydd som sitter i samma "modul".

Ett väldigt stort plus är de flask/mugghållare som finns på olika platser i bilen! Det finns minst en till varje sittplats och det bästa är att de är "gjutna" då vi har erfarenhet av att mugghållare som fälls ut lätt går sönder i mekanismen. Ingen risk för det  i Toyota Verso!

Dagens utflykt blev till Trandansen vid Hornborgasjön, vilket innebar varierad körning på mindre vägar på landsbygden, landsväg- och motorvägskörning. Bilen är verkligen skön att köra! Väldigt följsam och bra respons. Jag gillar att jag som förare även vid automatkörning kan reglera växlarna med hjälp av spakarna på ratten. Mycket hjälpsamt vid exempelvis omkörning, då det krävs lite mer kraft.

Parkeringen till Trandansen ligger på en sluttande åker. Inga problem att parkera (backade i uppförsbacke) och jag uppskattar att dörrarna hålls låsta tills jag lägger växeln i parkeringsläge. Mina otåliga barn har en tendens att hoppa ur innan jag knappt hunnit stanna, men nu hann jag lugna dem innan de blev utsläppta. Dörrarna har också en bra öppningsradie för att förhindra att de slängs upp i bilen som står bredvid.

Hemfärden till Småland gick också bra. Jag tycker om farthållaren, men skulle vilja ha en sifferdisplay för funktionen då det kan vara svårt att avgöra vilken exakt hastighet jag faktiskt håller. Efter 15 mils körning kände jag att sätet saknar support för svanken. Förarsätet är väldigt platt vilket gör att både rygg och axlar känns stela efter ett tag.

Efter att ha kört uingefär 25 mil under dagen känner båda jag och barnen oss väldigt nöjda! Displayen som visar sittplatser och bältesanvänding är ett plus. Barnen tyckte extrasätena var suveränt spännande, men de saknade förvaringsfickor på sätena framför.

Dagens uppdrag för Toyota Verso blir en tur till återvinningsstationen samt veckohandling. Jag ska också testa ett babyskydd på de olika sittplatserna. Det är ytterligare ett stort plus för Verson, att jag själv kan aktivera/avaktivera air-bagen på passagerarsätet fram. På vår Avensis kostade urkopplingen av airbagen ett par tusen och när vi vill återaktivera den kostade det ytterligare några hundralappar! Nu kan vi med en enkel nyckelvridning själva kontrollera air-bagen från en resa till en annan!!!

Många mil i bilen blev det

Idag har vi verkligen testat vår Toyota Verso.

Nästan 80 mil blev det och jag som är nyfiken var ju bara tvungen att testa alla sittplatser inkl extra sätet.

2 vuxna längst bak i extra sätena = trångt. Lyckades till slut hitta en skön ställning för knäna, värre var det för svågern med sina långa ben. 

Bättre blev det med mig och en tonåring längst bak. 

Med 4 vuxna och 3 tonåringar så var jag glad att vi inte skulle ha med oss så mycket packning för turen Stockholm- Karlstad-Stockholm, samt några mindre avstickare på vägen.

Den enda plats jag ännu inte testat i bilen är bakom ratten. Men det kommer jag att testa imorgon.

Mamma som utsetts som testpilot och syrran turades om att köra.

Många glada skratt blev det när dom skulle komma fram till vad alla knappar och spakar hade för funktion.

Mer stressigt blev det när bilen vägrade starta. Helt död. Hände ingenting och så har den tyvärr hållt på idag och även igår.

Intrycket så här långt är en mysig bil, med bra sitkomfort om man räknar bort extra sätena.

Uppskattat var borden man kunde fälla upp i baksätet.

Minus krångligt att hitta alla spakar och vred. Och att du inte kan ha med nästan någon packning alls om extra sätena ska utnyttjas.

Ett stort + för glastaket. 

Imorgon ska vi ut och prova stads körning.

Ska bli spännande.

 

Första familjetrippen

Första familjetrippen gick till Stockholm för att träffa barnens kusiner och farfar.

Det är en resa på dryga 30 mil som huvudsakligen är på motorväg, men också genom centrala Stockholm. Det betyder att vi både har kört på bred fin motorväg med 120 km/h som maxhastighet (E4) och betydligt trängre och tätare trafik i centrala delarna av Stockholm.

Både jag och min fru körde och vi tyckte båda att Verson kändes väldigt bra att köra; mycket bra sikt, lättmanövrerad, stabil i höga hastigheter m.m. Jag tyckte att körställningen var bra medan min fru fick ont i ryggen efter ha kört en längre stund. Ryggontet kan mycket väl bero på att vi är nya i bilen och inte fått till inställningarna ordentligt. Vi ska försöka få till ryggstödet bättre när min fru kör imorgon. Annars måste sägas att enkelheten att fälla och justera säten är exemplarisk, mycket smidigt.

Vi är över lag mycket nöjda med Verson, men en sak har blivit uppenbar för oss; sex personer i familjen är en för mycket för den här bilen. Det blir alldeles för trångt även om man reser med minmalt bagage.

Vi är rätt trötta efter resan och vi ska iväg på en ny trip imorgon bitti så jag återkommer med en mer utförlig rapport om första familjetrippen senare.

Äntligen! :)

Fredag eftermiddag hämtade vi äntligen "vår" Verso! Vi lastade över helgens övernattningsutrustning och gav oss av. Mitt första intryck var att baggageutrymmet inte är i närheten av utrymmet i min Avensis. I Verson går packningen långt över kanten på baksätena och jag upplever att sikten i bakrutan blir begränsad. Väl ute i trafiken blir jag faktiskt glatt överraskad! Sikten framåt är suverän tack vare de öppna sidopartierna. Jag sitter bekvämt och displayen är tydlig. Min favorit efter första intrycket är eco indikationen, barnen imponerades mest av borden i baksätet som de glatt konstaterade att de skulle kunna använda för att måla! Dagens mål: Hornborgasjön tillsammans med min bror och svägerska. Sedan ska all packning in i bilen igen för hemfärd! Småkillarna ser fram emot att få sitta längst bak... :)