Reflektioner och sammanfattning.

Nu var det 2 veckor sedan vi återlämnade Toyotan, vi har åkt i vår vanliga bil (Saab 9-5) och reflekterat över följande:

 

Teknik.

Allt fungerade som det skulle sånär som på GPS:en, det hade varit önskvärt då jag hittar dåligt i Stockholm där vi hämtade bilen. Annars tycker jag att allt man kan önska fanns på plats och lite ytterligare därtill. Stereon med blåtandskoppling fungerade super och var verkligen något som vi uppskattade på långresor. Backkameran var oxå en detalj som vi inte var vana vid men uppskattade mer och mer. Annars kan jag tycka att vissa menyer och inställningar kunde vara mer lättinställda, inte ska man behöva en instruktionsbok för att ställa in klockan på en bil från 2013! Men det gick till slut. Då vi hade stora stereon med touchdisplay så noterade vi att den inte alltid hängde med ner och upp dimmring av ljusstyrkan på displayen. Åkte man under en bro eller tunnel så dimmrades den ner och kom inte upp i ljusstyrka när man kom ut i soljus igen. Detta gjorde den svårvaläst tills den dimmrade upp igen.

 

Körglädje
Växellåden var verkligen steglös, mjuktväxlande nästan glidande åkte vi ungefär 120 mil. Både i stadstraffik och långfärd. Om jag själv hade köpt en Verso så hade jag nog siktat på den stora dieseln, en smula med grundkraft hade inte gjort något. Men även vår 1.8 liters bensin klarade ju av bilen utan problem. Annars tyckte jag bilen var väldigt rolig att köra (inte något jag upplevt i tidigare Toyotor som jag kört) rask och relativt direktstyrd.


Komfort och utrymme
Ljudnivån var överraskande låg, trots glastaket som vi hade. Jag upplevde Verson som tystare än vår egna Saab. Sittställning och utrymme var verkligen generösa och det var lätt att få in hela famijen. Dock så saknade jag vanlig vredinställning på ryggstödet och sittkomforten var under all kritik. Jag hade träsmak efter bara 10 mil och hade på tok för lite stöd för låret i den korta sittdynan. Men en hög och väldigt klar sikt runt hela bilen gjorde den lättmanuvrerad och ljus.


Utrustning och tillval
Det kändes som om vår bil var fullutrustad, den saknade inget och det gjorde ju givetvis att man trivdes ännu bättre. Glastak och storstereo med blåtand var nog det som vi alla uppskattade mest. Kanske jag skulle vilja ha armbågsstöd och något litet större förvaringsfack på förarsidan.

 

Miljö och ekonomi

Kanske att jag tycker att vår bil kunde varit ett litet uns snålare på bensinen, men jämfört med vår Saab så är den ju ändå snål. Totalekonomin blir nog bra då erfarenheten är att Toyota är billiga att äga tack var bra driftsäkerhet. Jag tror att vår bil var ungefär 280 000:- vilket jag tycker är ett bra pris på en sådan välutrustad bil.

 

Kvalitet och säkerhet

Jag har aldrig själv ägt en Toyota men kollegor man prata med på jobbet som har Toyota säger alla att de bara rullar och servas enligt boken. Inga konstiga utgifter eller oförutsedda fel. Även om det kan bli något så ska  ju Toyota vara stora nog att stå för misstag och återkalla för åtgärd utan kostnad för kunden, vilket jag tycker är väldigt bra för kundnöjdheten! Vår bil hade airbags och alla tänkbara säkerhetsdetaljer så jag har ingen anledning att tro att den inte skulle vara säker. Som tur är fick vi aldrig anledning att prova detta ;-)